TEKST: Ana Ezgeta
FOTO: Arhiv


16. LIPNJA 2010. 22:54h

Ljudi s izošrenijim osjetilom okusa konzumiraju više soli od drugih

Tekst

Previše soli u hrani povećava krvni tlak i izaziva moždani udar, to već svi znaju. Ipak, usprkos trudu eksperata i tvrtki koje proizvode hranu da educiraju ljude i potaknu ih na konzumaciju manje slane hrane, čini se da je slano ipak ukusnije. Osobe koje imaju izoštreno čulo okusa trebaju sol da ukloni gorčinu iz hrane i ne mogu uživati u hrani s niskom koncentracijom soli. Reduciranje soli u hrani moglo bi, dakle, biti konraproduktivno.

Britanska istraživanja pokazuju da 26 milijuna odraslih u toj zemlji svaki dan jede preslanu hranu. John Hayes, jedan od autora studije kaže da većina ljudi voli okus soli.

- Ipak, neki jedu više soli jer, osim što vole slane okuse, trebaju je i da im blokira neugodne okuse same hrane. Ljudi s izošrenijim osjetilom okusa konzumiraju više soli od drugih. Brza hrana sadrži više soli, a to je u ovom slučaju bolje nego da ne sadrži i čini se da je ljudi zbog toga i vole.

-.-wikimedia-.-
Photo wikimedia  
Četvrtinu populacije čine ljudi koji "žive u neonskom svijetu" (odnosno, oni koji intenzivno osjećaju okus), za razliku onih u "pastelnom svijetu" (tj. oni koji ne osjećaju okuse preintenzivno).

U istraživanje je bilo uključeno 87 nepušača koji su probavali hranu poput čipsa i krekera i ocjenjivali intenzitet okusa. Otkriveno je da ljudi s izoštrenim čulom okusa trebaju više soli da im prirodna gorčina ne pokvari okus hrane, npr. sira.

- Sir je predivna stvar. Ali treba sol da prikrije gorčinu od fermentacije mlijeka. Ljudi koji intenzivnije osjećaju okuse ne uživaju u neslanim sirevima jer je gorčina preizražena.

Već odavno je poznata stvar da različiti ljudi različito osjećaju okuse.

- Oni koji su osjetljiviji opisuju gorčinu kao izrazito intenzivan okus dok drugi smatraju da je okus gorkoga slab. Osjetljivos na okuse, naravno, nije ograničena samo na gorko. Ljudi koji intenzivnije osjećaju gorko, osjetljiviji su i na slano, slatko i ljuto. Treba im više soli u slanom, šećera u slatkom, papra u ljutom... više mjehurića u gaziranim pićima - nastavlja Hayes.

Studija je objavljena u časopisu Psysiology and Behaviour. Odraslima se ipak ne preporučuje više od šest grama soli dnevno.